Gordian Wolf

14.03.2012., srijeda

I CHING - knjiga promjena - 2.dio


Drugi dio clanka o I Chingu baca svjetlo na kompleksnije heksagrame. Prvih 30 heksagrama pocinju sa heksagramima neba (kreativnost) i zemlje (receptivnost), temeljima svega sto postoji u kreaciji. Kompleksniji heksagrami pocinju sa utjecajem (zavodjenje) i trajnoscu (brak) i temelji su svih drustvenih odnosa. Time se objasnjava univerzalna medjusobna privlacnost imedju spolova. Pri zavodjenju, muski princip mora preuzeti inicijativu i postaviti se ispod zenskog principa. Brak, u ovom slucaju ima kompleksno znacenje, koje u sebi uvijek sadrzi odnos temeljen na dogovoru, zelji za zajednickim uspjehom i izdrzljivoscu do dolaska do cilja. Zna se referirati na istinsko krscanstvo, posebno na komunikaciju Isusa sa svojim "ocem", koji je, u stvari, super ego, vise "ja", koje je uvijek prisutno, i brak predstavlja stabilan odnos izmedju ega i intuicije, gdje je intuicija poveznica sa zajednickom svijescu i srzi kreacije.
Kako ja to shvacam, ideja superiornog i inferiornog covjeka nije elitisticka niti ikoga iskljucuje, vec odgovara nizem i visem tipu osobe u zapadnjackog astrologiji, i svatko od nas sadrzava elemente jednog i drugog, u odredjenim kolicinama i u odredjenim dijelovima vlastite licnosti. Superiorna osoba tezi funkcionirati u skladu sa univerzalnim zakonima, i steci efekt poluge u vlastitom zivotu i time utjecati na vlastitu okolinu, dok inferiorna osoba svjesno ili nesvjesno ostaje zarobljenik iluzornih, nizih stanja svijesti, sto je opet beskonacno ponavljajuca skola koja prije ili kasnije vodi na put superiorne osobe, jer se sve mijenja i tezi rastu i razvoju.
Fokusiranost taoisticke filozofske misli na rezultate se ocituje u izravnosti i preciznosti misli izrazenih u I Chingu, koja ne pokusavaju dokazati niti obraniti ikakvu teoriju, zarad teorije same, vec uvijek gledaju na rezultat i motiv skriven u osobi koja zeli doci do rezultata.







57. Njeznost, prodiranje, vjetar - Princip tame, sam po sebi rigidan i nepomican, biva rasprsen prodiranjem principa svjetla. ...U prirodi, to je vjetar koji rasprsuje skupljene oblake, ostavljajuci nebo cistim i lijepim. U ljudskom zivotu, to je prodorna cistoca prosudbe koja ometa sve skrivene motive. U zivotu drustva, to je snazan utjecaj velike licnosti koji otkriva i lomi intrige kako dolaze na danje svijetlo. Prodiranje proizvodi postepene i neprimjetne efekte. Ne izvodi se nasilnim putem vec utjecajem koji nikada ne prestaje. Rezultati su manje zestoki naocigled, u poredbi sa iznenadnim napadom, no dugorocniji su i kompletniji.
1. linija - Prirodjena njeznost cesto dovodi do tocke neodlucnosti. Osoba se ne osjeca dovoljno snazna da napreduje odlucno. Tisuce dvojbi se pojavljuje, medjutim osoba se ne povlaci vec se krece neodlucno naprijed-nazad. U takvoj situaciji, vojnicka diciplina je rijesenje, tako da osoba moze odlucno izvrsavati prethodno definirane zapovijedi. Odlucna disciplina je puno bolja od neodlucne slobode.
3.linija - Prodiruca refleksija ne smije biti pretjerana, jer ometa sposobnost odlucivanja. Kada je problem temeljito proucen, nuzno je formirati odluku i djelovati. Ponovo proucavanje donosi svjeze dvojbe i pretjeranu obzirnost, i samim tim ponizenje, jer osoba pokazuje nesposobnost djelovanja.

58. Zadovoljstvo, jezero
- Suprotno prvom pogledu, nije popustanje to sto doprinosi zadovoljstvu. Atribut popustanja ili tamnog principa nije zadovoljstvo, vec melankolija. Medjutim, zadovoljstvo je ukazano cinjenicom da u sebi sadrzi 2 snazne linije, koje se izrazavaju kroz medij njeznosti.
Prema tome, pravo zadovoljstvo lezi u snazi i cvrstoci unutar osobe, manifestirajuci se prema van kao popustljivost i njeznost.
opca slika - Jezero se isparava prema gore, i time postepeno isusuje; no, kada su dva jezera spojena, ne suse se tako brzo, jer jedno obnavlja drugo. Isti princip je primjenjen na znanje. Znanje bi trebalo biti osvjezavajuca i ozivljavajuca snaga. Ono time postaje stimulirajucom komunikacijom prijatelja koji su slicnog razmisljanja, sa kojima osoba diskutira i vjezba primjenu zivotnih principa u praksi. Ucenje postaje visestrano i donosi uzbudljive iskre znanja.
1. linija - Tiho, neizreceno, samodovoljno zadovoljstvo, zeleci nista izvan sebe, odmarajuci se prihvacajuci sve oko sebe, ostaje slobodno od svih egoisticnih teznji i mrznji. U toj slobodi lezi sreca, jer cuva tihu sigurnost srca osnazenog iznutra.
3. linija - Pravo zadovoljstvo dolazi iznutra. Ako je osoba iznutra prazna i totalno predana svijetu, prazna zadovoljstva dolaze izvana, poput diverzije. Tko nema unutrasnju stabilnost i treba taj tip zabave, uvijek ce naci priliku za to. Takvi privlace vanjsku zabavu prazninom vlastite prirode. Sve vise se gube, sto naravno donosi lose rezultate.
6. linija - Tasta priroda priziva ometajuca zadovoljstva i prisiljena je patiti u skladu sa svojim izborom. Osoba je pometena zadovoljstvima koja konzumira. Ovdje se vise ne postavlja pitanje opasnosti, srece ili nesrece. Osoba je digla ruke od smjera vlastita zivota i sve sto se desava s njim ovisi o slucajnostima i vanjskim utjecajima.








60. Ogranicenje - Jezero je ograniceno. Voda je neumorna. Jezero sadrzi odredjenu kolicinu vjecne kvalitete vode; to je njegovo svojstvo. U ljudskom zivotu je isto, osoba postize znacaj kroz diskriminnaciju i uspostavljanje granica. Zbog toga nastaje problem cistog definiranja tih granica, i time se stvara kicma moralnosti. Bezgranicne mogucnosti ne pasu covjeku; kad bi one postojale, njegov zivot bi se rasprsio u bezgranicnosti. Da bi postao jak, covjekov zivot treba granice organizirane njegovom svrhom i dobrovoljno prihvacene. Osoba dobija znakovitost kao slobodan duh okruzujuci se tim granicama i odlucujuci sto je njegova svrha.
6. linija - Ako je osoba pregruba u postavljanju ogranicenja, ljudi ih nece izdrzati. Sto je grubost veca, situacija je losija, jer je dugorocno reakcija neizbjezna. Na isti nacin, izmuceno tijelo se buni protiv pretjeranog asketicizma. Jedini razlog za upotrebu grubosti i okrutnosti su vremena kada je to jedini nacin borbe protiv zlocina i grizodusja. U takvoj situaciji, te metode su ucinkovite za spasavanje necije duse, inace bi osoba pala pod utjecaj neodlucnosti i iskusenja.

50. Kazan
- ... Ovdje drvo sluzi kao hrana plamenu, dusi. Sve sto je vidljivo mora teziti rastu izvan sebe, u zonu nevidljivoga. Na taj nacin dobija istinsku posvetu i cistocu i pusta cvrst korijen u kosmickom redu...
2. linija - U razdoblju napredne kulture, od najvece je vaznosti da osoba zeli postici nesto znacajno. Ako se osoba koncentrira na takve poduhvate, mogla bi iskusiti zavist i neodobravanje, ali to nije opasno. Sto se vise osoba ogranicava na vlastita dostignuca, manje stete mu zavidni ljudi mogu nanijeti.
4. linija - Osoba je pred kompliciranim i odgovornim zadatkom za koji nije adekvatna. Jos gore, ne posvecuje mu se u potpunosti, vec se udruzuje sa inferiornim ljudima; zbog toga izvresnje zadatka propada. Takodjer, time priziva vlastito sramocenje.








49. Revolucija - Dolje vatra, gore jezero, bore se da uniste jedno drugo. Upravo tako se tijekom godine bore sile svjetla i mraka, rezultirajuci promjenom godisnjih doba. Covjek postaje strucnjak za te mijene opazajuci njihovu pravilnost i oznacavajuci protog vremena kako se one desavaju. Na taj nacin opaza red i zakonitost u naizgled kaoticnim promjenama, i moze se prilagoditi zahtjevima koje promjene donose.
3. linija - Kada je promjena nuzna, dvije se greske moraju izbjeci. Prva lezi u pretjeranoj zurbi i grubosti, koji donose propast. Druga lezi u pretjeranom neckanju i konzervativizmu, koji su takodjer opasni. Ne treba svaka zelja za promjenom postojeceg stanja biti uzeta u obzir. Na drugu stranu, ne treba se oglusiti na uzastopno ponavljane prigovore. Kada se tri puta cuje prigovor, i kada je jasno artikuliran, tada se treba sudjelovati u promijeni. Tada se akcija srece sa uvjerenjima i doci ce do rezultata. (Goetheova prica "Das Marchen" u kojoj je fraza "Cas je kucnuo!" ponovljena tri puta prije nego sto je transformacija pocela).
4. linija - Radikalna promjena zahtjeva adekvatan autoritet. Osoba mora imati unutrasnju snagu kao i utjecajnu poziciju. Ono sto cini mora odgovarati visoj istini, a ne naginjati ka dogovorenim ili sitnim motivima; tada donosi srecu. Ako revolucija nije utemeljena na takvoj unutrasnjoj istini, rezultati su losi i nece imati rezultata. Jer, naposljetku, ljudi ce podrzati samo one akcije za koje instinktivno osjecaju da su pravilne.
5. linija - Tigrovo krzno je jako vidljivo sa crnim trakama na zutoj podlozi, i time pokazuje razlicitost iz daljine. Isto je i sa revolucijom koju vodi velik covjek: velike, jasne niti vodilje postaju vidljive i razumljive svakome, i dobijaju spontanu podrsku ljudi.
6. linija - Kada su veliki fundamentalni problemi rijeseni, male reforme i objasnjenja za njih su nuzne. Kao posljedica, promjene takodjer dolaze medju inferiorne ljudime. U konformizmu sa novim poretkom, oni mijenjaju perje. Ta promjena, naravno, nije zaista duboka, no to ne mozemo ocekivati od njih. Moramo biti zadovoljni sa onim sto je kod njih dostizno. Ako zelimo ici predaleko, i traziti previse od njih, stvoricemo nemir i nesrecu. Jer cilj velike revolucije je osiguranje generalne stabilizacije utemeljene na onome sto je u trenutku moguce.

39. Problem - Teskoce i problemi vracaju covjeka njemu samome. Kada inferiorna osoba trazi nacin da okrivi druge osobe, pokusavajuci izbjeci svoju sudbinu, superiorna osoba trazi gresku unutar sebe sama, i kroz introspekciju, vanjska prepreka njemu postaje prilika za unutrasnje bogacenje i obrazovanje.
1. linija - Kad osoba nailazi na prepreku, najbolje sto se moze primjeniti je refleksija na nacine kako savladati prepreku. U opasnosti, osoba ne smije slijepo ici naprijed, jer to donosi jos vise komplikacija. Ispravna je stvar, nasuprot, privremeno, ne odustati, vec cekati pravi moment za akciju.

36. Tamnjenje svijetlosti
- Za vrijeme tame, bitno je biti oprezan i rezerviran. Ne smije se nepotrebno buditi sveopce neprijateljstvo bezobzirnim ponasanjem. U takva vremena osoba ne smije pasti pod utjecaj ostalih; niti ih nasilno pokusati odvuci u svjetlost. U socijalnim odnosima osoba ne smije biti sveznajuca. Mora dozvoliti da mnoge stvari prodju mimo nje, ne dozvoljavajuci da bude zavedena i zaglupljena.
6. linija - Vrhunac tame je dostignut. Tamna sila je toliko snazna i u zenitu, da moze ozlijediti sve koji su na strani dobra i svjetlosti. Ali naposljetku, slabi zbog svoje vlastite tame, jer zlo mora poceti slabiti u samom trenutku kada potpuno nadvlada dobro, time konzumirajuci energiju kojoj zahvaljuje svoju trajnost.





33. Povlacenje - Planine se izdizu pod nebom, ali zahvaljujuci svojoj prirodi, konacno se zaustavljaju u svom rastu. Nebo se, s druge strane izdize, povlaci, i ostaje van dosega. To simbolizira ponasanje superiorne osobe prema inferiornoj koja se penje; zadrzava za sebe svoje misli, dok se inferiorna osoba priblizava. Ne mrzi je, jer je mrznja oblik subjektivne umijesanosti pomocu koje postajemo vezani za objekt mrznje. Superiorna osoba pokazuje snagu (nebo) kojom dovodi inferiornu osobu u stanje mirovanja (planina) svojom dostojanstvnom rezerviranoscu.
5. linija - Na superiornoj je osobi da shvati kada je vrijeme za povlacenje. Kada je trenutak izabran, povlacenje mora biti izvedeno u obliku perfektnog prijateljstva, bez potrebe za diskusijom. Apsolutna cvrstoca odluke je nuzna da osoba ne bi bila povucena nebitnom obzirnoscu.

34. Snaga velicine - - Snaga je vec prosla zenit, i potrebno je sto dulje ostati na poziciji moci. Moc se treba znati odrzavati. Jer zaista velika moc je ona koja se ne degenerira u cistu silu, nego je iznutra ujedinjena fundamentalnim principima postenja i pravde. Kada shvatimo tu stavku - da velicina i pravda moraju biti nedvojbeno ujedinjene - tada mozemo shvatiti istinsko znacenje svega sto se desava na Zemlji.

40. Smanjivanje -, 3. linija - Kada su tri osobe zajedno, raste ljubomora. Jedna od njih mora otici. Bliska veza je moguca jedino izmedju dvoje ljudi. Ali kada je jedna osoba usamljena, veoma je vjerojatno da ce tada naci prijatelja koji ce joj biti komplementaran.

41. Povecavanje, rast - - Ideja povecavanje je izrazenja cinjenicom da je snazna najniza linija gornjeg trigrama (njeznost, vjetar) potonula na dno donjeg trigrama (uzbudjenje, grom). Taj koncept takodje izrazava fundamentalnu ideju Knjige Promjena - istinski vladati znaci sluziti. promatrajuci medjusobni osnazavajuci utjecaj vjetra i groma, osoba moze primjetiti nacin poboljsanja same sebe. Kada otkrije dobro u drugima, to dobro treba oponasati, cineci sve na Zemlji svojim. Ako primjeti nesto lose u sebi, treba se toga rijesiti. Time se cisti od zla. Ta eticka promjena predstavlja najbitniji rast licnosti.




<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.