Gordian Wolf

23.02.2012., četvrtak

I CHING - knjiga promjena - 1.dio



"I Ching ne nudi sama sebe dokazima i rezultatima; ne hvali se, niti mu se moze prici jednostavno. Poput neke prirodne ljepote, ceka da bi bio otkriven. Vec sam bio upoznat sa I Chingom kada sam sreo Wilhelma u ranim 1920ima; potvrdio mi je ono sto sam vec znao, i naucio me mnogo, mnogo vise."

"Odredjeni zanimljivi princip me je potakao da stvorim termin 'sinkronicitet' - koncept koji stvara tocku gledista dijametralno suprotnu od one bazirane na uzrocnosti. Obzirom da je uzrocnost statisticka istina i nije apsolutna, i zato je na neki nacin hipoteza o uzrocnosti 'radna', da dogadjaji izviru jedan iz drugoga; kod sinkroniciteta podudaranje dogadjaja u prostoru i vremenu znaci nesto vise od puke slucajnosti."

"Drevni kineski um promatra svemir na nacin usporediv modernom fizicaru, koji ne moze zanijekati da je njegov model svemira izrazito psiho-fizicke strukture. Mikrofizicki dogadjaji ukljucuju promatraca, isto kao sto realnost podrazumijevana u I Chingu ukljucuje subjektivna, dusevna svojstva u sveukupnosti trenutne situacije."

- Carl Gustav Jung







I ching je jedno od temeljnih djela azijske filozofije, najstarije sakralno djelo do sad poznato u svijetu, i na njega se referiraju taoizam i djelomicno konfucijanizam. Temelji se na 64 heksagrama, od kojih se svaki sastoji od 6 linija, yin ili yang, i njima se objasnjavaju sve promjene u prirodi, od fizike i biologije, preko matematike, do genetike, teorije vjerojatnosti i naposljetku ljudskog ponasanja, o cemu upravo I Ching govori. Transmutacije ljudske svijesti, ljudskog drustva, kao i paralele sa pojavama u prirodi i njihovim transmutacijama su kirurskom preciznoscu objasnjene linijama unutar svakog heksagrama i samim polozajem tih linija. Principi se primjenjuju u egzaktnim znanostima kao sto su arhitektura i gradjevinarstvo, do naizgled ne toliko egzaktnih managementa i ekonomije.

Datum nastanka heksagrama seze i do 7000 godina u proslost, ali se ne zna tocno kako su nastali. Strucnjaci za jezik su uvjereni da nisu nastali tijekom kineske civilizacije jer nemaju poveznice sa korijenima kineskog jezika. Komentari kineskih filozofa, posebno Lao Tsea i Konfucija su dodavani tijekom vremena, i time obogacivali slojevitost primjene heksagrama na ljudsko ponasanje, i time je cijelo djelo dobilo nesluzbeni naziv "prirucnik za vladanje" ili "put superiornog covjeka", pri cemu se pod vladanjem ne misli samo na vladanje drzavom, kompanijom, gradom, vec vladanje sobom u svijetu koji se neprekidno mijenja i koji je manifestacija vjecne energije kreacije.





Autor prvog zapadnog izdanja, na njemackom, je Richard Wilhelm, i njegov prijevod je sacuvao duh kineskog jezika u stihovima, kao i komentarima
Izdana je prvi puta 1924. nakon sto se Richard vratio nakon godina zivota u Kini. Carl Jung mu je bio terapeut pomazuci mu da se uspije prilagoditi europskom zivotu nakon tog iskustva, i objediniti dva suprotna nacina razmisljanja s pocetka 20. stoljeca. Carl Jung je i napisao izvanredan predgovor knjizi, posebno sa stajalista prvog europskog psihoterapeuta kojeg su indijski gurui uputili prema intuitivnom i podsvjesnom.
Kako u njoj pise - ima 3 glavna sloja - prvi je univerzalna mudrost, i taoisticka filozofija koja proizlazi iz toga, drugi je teorija ideja, kojima su hexagrami prenapuceni, od mikrokosmosa do makroperspektive, a treci je sposobnost procijenjivanja situacije i razvoja situacije, sto je korijen principa nekih borilackih vjestina, poslovanja azijskih kompanija itd - ne reagira se na prvu loptu, vec se razumije promjena, gleda nekoliko koraka unaprijed i reagira taman kad je pravo vrijeme za najveci efekt.
Upravo zato smatram paradoksom toliko ponavljanu ideju da je zapad logican, a istok nelogican, dok istocnjaci imaju program koji obavljaju u tisini, dok se zapadnjaci iznova uvijek cude kako njihove religiozne i znanstvene dogme uzastopno ne daju rezulatate 'kakve bi trebale' (btw, organizirana religija je, po I Chingu, zadnja faza ljudske iluzije prije potpunog raspada sistema i, samim tim, pocetka novog ciklusa). Govoreci o zapadnjackim religijama, Richard Wilhelm je napravio odlican posao povezavsi neke ideje I Chinga sa citatima iz Biblije, i tako tim citatima dao jos dublji smisao i zivotnost koju ne mogu imati zarobljeni u crkvenu dogmu. Cak i sam "Oce nas" ima drugaciji i logicniji smisao, posebno u stihu "kako na nebu tako i na zemlji", kada se nauci da prvi heksagram predstavlja nebo, yang, kreativnost, a drugi zemlju, yin, receptivnost. Glavni princip kreacije i manifestacije, ideje i provodjenja ideje u djelo, skriven u krscanskoj molitvi.





Ideja koju su primjenjivali azijski filozofi je da proucavaju jedan heksagram, i kontempliraju i meditiraju nad procitanim, da bi im podsvijest pokazala jos dublje slojeve doticnog heksagrama i ideje koju on predstavlja.

Odabrao sam niz recenica koje su mi se svidjele tijekom dosadasnjeg citanja, a obicno procitam jedan ili dva heksagrama u dan-dva, koji mi privuku paznju, i ako sam raspolozen i imam vremena, obzirom da je djelo malo pozamasno, od svojih 700 stranica.





U rezolutnoj biti izmedju dobra i zla postoje definitivna pravila koja se ne smiju zanemariti. Prvo, rezolutost mora biti bazirana na ujedinjenju prijateljstva i snage. Drugo, kompromisa sa zlom ne smije biti. Trece, borba ne smije biti izvrsena direktno silom. Kada se sila primjenjuje, i zlo brendira, zlo jedva ceka da upotrijebi oruzje, i sigurno gubimo jer se sami upletemo u strasti i mrznju. Borba mora poceti od vlastita doma, da sami svoje licnosti obranimo od gresaka koje drugima spocitavamo. ... Konacno, najbolji nacin borbe protiv zla je energicna progresija u cinjenju dobra.

Biti uvijek spreman je izuzetno bitno. Superioran covjek je uvijek spreman na ono sto ostali jos ne mogu vidjeti da dolazi. Ako izgradjuje svoj karakter, ljudi su mu podlozni na osnovi njegovih pravila. Biti oprezan i nikada se ne odreci oruzja je jedini put ka sigurnosti.

Kada su svi zaneseni borbom sa inferiornim ljudima, on mora biti mudar i odrzavati odredjen odnos sa inferiornima. Ako pokaze snagu prije nego sto je vrijeme sazrelo, tada ce inferiorni imati vremena da se pripreme za odbranu, i time ce cijela situacija doci u opasnost.
Superioran covjek mora biti izuzetno snazan i odlucan u samome sebi, dok odrzava odnos sa inferiornim ljudima, ne sudjeluje u njihovoj pokvarenosti, i biva optuzen od ostalih da je na strani inferiornih. On moze izdrzati te pritiske jer je iskren unutar sebe.

Koncentriranje na sebe znaci nadrastanje naivnog egoizma osobe koja sve vidi iskljucivo iz svoje tocke gledista. Dolazi do refleksije i stjecanja objektivnosti. Medjutim, samospoznaja ne znaci preokupiranost vlastitim mislima, prije bi to znacilo uzimanje u obzir rezultata koje osoba kreira. Samo rezultati nasih zivota daju nam pravo da sudimo da li ono sto smo ucinili znaci napredak ili nazadovanje.

Rat je zavrsio uspjesno, pobjeda je donesena i kralj dijeli imanja i feude vjernim vazalima. Ali je jako bitno da inferiorni ljudi ne dodju do moci. Ako su pomogli, neka budu isplaceni novcem, ali ne smiju biti nagradjeni zemljom ili privilegijom vladanja, da moc ne bi bila zloupotrijebljena.





Inferioran covjek se ne stidi prostote, i ne povlaci se od nepravde. Ako ne vidi korist, ne trudi se. Ako nije ugrozen, ne napreduje, ali ako se postigne da se ponasa korektno u malim stvarima, oprezan je u velikima. To je sreca za inferiornog covjeka.
Ako se dobro ne akumulira, nije dovoljno da covjeka sagradi ime (stvori obraz, itd), ako se zlo ne akumulira nije dovoljno da unisti covjeka.
Zato inferioran covjek misli - 'dobrota u malim kolicinama nema vrijednost' i zato je zanemaruje. Misli 'mali grijesi ne stete' i zato ne odustaje od njih. Stoga se njegovi grijesi akumuliraju dok se vise ne mogu odrzavati, i njegova krivica postaje toliko velika da se ne moze vise obrisati.

Superioran covjek uvijek ponovo skuplja utjecaj i efektivnost. Ali zloba inferiornog je sama sebe posjetila. On se raspada. To je zakon prirode u akciji. Zlo nije destruktivno samo prema dobru, vec i za samo sebe. Zlo zivi iskljucivo od negacije, i ne moze prezivjeti na svojoj snazi.
Upravo zato se inferioran covjek moze kretati samo pod kontrolom superiornog.

Opasnost raste kada se covjek osjeca sigurnim na svom polozaju. Unistenje prijeti kada covjek zudi da sacuva svoje zemaljsko vlasnistvo. Zbunjenost se razvija kada covjek sve stavlja u red. Zato superioran covjek nikad ne zaboravlja na opasnost, unistenje i zbunjenost. Na taj nacin stice osobnu sigurnost i mogucnost obrane svog carstva.





Moras se prvo rijesiti svih predrasuda, i dozvoliti da psiha druge osobe djeluje na tebe bez ogranicenja. Tada mozes uspostaviti vezu sa tom osobom, razumijeti i steci moc nad tom osobom. Kada se vrata tako otvore, snaga tvoje osobnosti ce utjecati na njega.

Snaga unutrasnje istine nije identicna sa intimnoscu ili tajnom vezom. Svako grupiranje bazirano na zajednickom interesu opstaje do odredjene tocke. Kada zajednicki interes prestaje, zajednistvo takodjer prestaje, i najbliza prijateljstva se obicno pretvaraju u mrznju. Kada je veza bazirana na onome sto je istinito i pravedno, na cvrstoci, ostace toliko cvrsta i trajna da ce pobijediti sve ostalo.

U staroj Kini, cijela administracija je bila bazirana na slijedecem procesu:
- Vjetar mreska vodu, prodiruci u nju - tako superiorna osoba, kada je prisiljena suditi greske ljudi, pokusava prodrijeti u njihove umove sa razumijevanjem, sa zeljom da pridobije shvacanje okolnosti.
Sistem nije neuspjesan, jer je njegov cilj da napravi snazan moralni utisak, i nije postojala opasnost za zloupotrebu takve njeznosti. Jer iz toga nije izlazila slabost, vec superiorna jasnoca.

Snaga unutrasnje istine uglavnom ovisi na unutrasnjoj stabilnosti i spremnosti. Ali ako osoba pokusa odrzavati tajnu vezu u vanjskom svijetu koja je za nju posebna, odreci ce se svije unutrasnje nezavisnosti. Sto se vise oslanja na druge, neugoda i anksioznost rastu. Unutrasnji mir i istina su izgubljeni.

Eko budi covjeka kroz privlacnost duhovnosti. Kad god je osjecaj izrazen kroz istinu i postenje, kad god je djelo izrazaj emocije, tajni i dalekosezni efekt je izvrsen.Prvo djeluje na one koji su iznutra prijemljivi. Ali krug raste. Korijen sveg utjecaja lezi u necijem unutrasnjem bicu, efekt je velik. Ali svaka svjesna namjera usmjerena na taj efekt ce samo unistiti mogucnost njegova stvaranja.

Pijetao je ovisan, Kukurice na zoru. Ali ne moze letjeti u nebesa. Samo kukurice. Covjek moze racunati samo na rijeci da probudi vjeru. To moze uspjeti tu i tamo, ali ako se na tome inzistira, imace lose posljedice.





Mirovanje, poput planine, oznacava kraj i pocetak svakog kretanja.
U ledjima su locirana zivcana vlakna odgovorna za kretanje. Ako se pokreti tih zivaca dovedu do stanja mirovanja, ego, sa svojim nemirom, nestaje. Tek tada, tako smirena, osoba se moze okrenuti vanjskom svijetu. Vise ne vidi borbu i graju individualnih bica, i zato ima istinski mir uma koji je potreban za shvacanje velikih zakona prirode i djelovanje u skladu sa njima. Tko god djeluje iz tako dubokih nivoa ne cini greske.

U vjezbama meditacije i koncentracije, osoba ne smije pokusavati prisilno doci do rezultata. Smirenost se treba razviti prirodnim putem iz unutrasnjeg stanja. Ako osoba pokusava doci do mira umjetnom rigidnoscu, meditacija ce dovesti do nezeljenih razultata.

Kada je nebo prepuno crnih oblaka, to je znak za kisu. Nista se ne moze uciniti, nego cekati dok se kisa ispada. Isti princip je u zivotu kada je sudbina u igri. Ne trebamo se brinuti i nastojati oblikovati buducnost mijesajuci se u stvari dok nije doslo vrijeme zetve. Trebamo u tisini jacati tijelo hranom i picem, a um zadovoljstvom i veseljem. Sudbina ce doci kad kad dodje, i time cemo biti spremni za nju.





Direktno napredovanje nije isto sto i postepeni rast. Direktno vertikalno napredovanje dobrih elemenata ne susrece se sa preprekama i praceno je velikim uspjehom. Moguce je jedino, ne nasiljem, vec skromnoscu i prilagodljivoscu. Prilagodjavajuci sebe preprekama i savijajuci se oko njih, drvo iz zemlje raste vertikalno, bez problema i bez odmora. Na taj nacin superioran covjek je posvecen u karakteru i nikada ne staje u svom rastu.

Vrijeme entuzijazma dolazi kada je u blizini osoba koja razumije duh ljudi i djeluje u skladu s njim. Na taj nacin nalazi univerzalnu i voljnu poslusnost. Nepromjenjivost prirodnih zakona lezi na prinicipima kretanja nebeskih tijela linijom najmanjeg otpora. Ti zakoni nisu sile izvan tijela, vec predstavljaju harmoniju pokreta koja je stalno prisutna u njima samima. Zato nebeska tijela ne iskacu iz svojih orbita, i zato svi dogadjaji u prirodi dolaze tocno i redovito. Ista je stvar i sa ljudskim drustvima - samo oni zakoni koji su ukorijenjeni u prirodu covjeka mogu biti trajno primjenjivani, dok zakoni koji to krse najcesce izazivaju bijes i pobunu.

Kada voda istece iz jezera, jezero se isusi, i postaje iscrpljeno. To je sudbina. Simbolizira losu sudbinu u ljudskom zivotu. U takvim vremenima covjek ne moze nista uciniti, vec prihvatiti sudbinu i ostati iskren prema samome sebi. Iskrenost mora biti prema najdubljem sloju svoga bica, jer samo to je superiornije kompletnoj vanjskoj sudbini.

Sunce pokazuje sve dobro i sve zlo na danjem svijetlu. Covjek se mora boriti protiv zla i zauzdavati ga, i privlaciti i poticati dobro. Jedino na taj nacin ispunjava Bozju volju, koji zeli samo dobro, a ne zlo. Covjek otvorena uma ne uzima svoje vlasnistvo ekskluzivno kao svoje, vec ga stavlja na raspolaganje mudroj vlasti, ili ljudima. Na taj nacin, ima pravi odnos prema imovini cija vrijednost raste, dok joj vrijednost ne bi bila velika ako je samo privatno vlasnistvo. Sitan covjek je, naprotiv, nesposoban za tako nesto. On se ozljedjuje velikom imovinom, jer umjesto da je zrtvuje, on je zadrzava bez koristi.

Pretposljednji heksagram "Nakon zavrsetka" predstavlja postepenu tranziciju od vremena kada kultura napreduje, preko njenog vrhunca, do vremena mirovanja. Heksagram "Prije zavrsetka" predstavlja tranziciju od kaosa prema redu. Taj heksagram predstavlja kraj Knjige Promjena. Ukazuje na cinjenicu da svaki kraj sadrzi novi pocetak. Na taj nacin daje nadu ljudskom rodu. Knjiga Promjena je knjiga buducnosti.






<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.